Strona GłównaCeny złotaKto najbardziej wpływa na ceny złota?

Kto ma największy wpływ na rynek złota- USA czy Indie? Dla doświadczonego inwestora to pytanie może wydawać się retoryczne. Ale odpowiedź nie jest taka oczywista.

Szybko licząc Stany Zjednoczone posiadają znaczący wpływ na globalny rynek złota, bo są największą gospodarką. Ale według Światowej Rady Złota (WGC – World Gold Council), to Indie są największym konsumentem złota na naszym globie. WGC prognozuje, że w tym roku Chiny wyprzedzą Indie w konsumpcji złota i to one będą na pierwszy miejscu. Obliczenia WGC pokazują, że popyt konsumentów w Indiach w roku 2011, określony jako suma złotej biżuterii i środków pieniężnych w złocie, wyniósł 854 tony, podczas gdy w USA jedynie 187 ton. Przeliczając to na realną wartość, indyjski rynek złota w ubiegłym roku był wart prawie 45 miliardów dolarów. W USA wartość ta była ponad czterokrotnie niższa i wynosiła niecałe 10 miliardów dolarów.

Popyt konsumpcyjny na złoto
Popyt konsumpcyjny na złoto, źródło: WGC

Statystyki wyraźnie wskazują na ogromny wpływ Indii na światowy rynek złota i uwidaczniają jak mały w rzeczywistości jest rynek złota w krajach wysoko rozwiniętych. Ludzie w krajach rozwiniętych inaczej wydają pieniądze- w 2011 roku mieszkańcy USA przeznaczyli 195 miliardów dolarów na sprzęt elektroniczny i aż 50 miliardów na swoje zwierzęta.

Wydatki konsumentów na złoto i inne towary
Wydatki konsumentów na złoto i inne towary, źródło: WGC

Amerykańscy i europejscy inwestorzy powinni zatem pamiętać, że to Wschód (głównie Indie i Chiny) wywiera największy wpływ na rynek złota fizycznego. USA i Europa natomiast królują w zakresie podbijania ceny złota swoją ciągłą stymulacją monetarną. Ciężko tu także mówić o bańce spekulacyjnej na rynku złota, skoro mieszkańcy USA wydają więcej na karmę dla zwierząt niż na złoto 🙂

Podobny temat poruszyliśmy w:

Treść powyższej analizy jest tylko i wyłącznie wyrazem osobistych poglądów jej autora i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715).

Treść powyższej analizy jest tylko i wyłącznie wyrazem osobistych poglądów jej autora i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715).

Piotr Kowalski

Tel: +48 71 300 13 80
Fax: +48 71 300 13 80
e-mail: office(m@łpa)goldco.pl zamiast (m@łpa) wpisz @
e-mail Piotr Kowalski: piotr.kowalski(m@łpa)goldco.pl zamiast (m@łpa) wpisz @
Goldco S.A.: ul. Rynek 7, 50-106 Wrocław
Goldco S.A. Biuro Obsługi Klienta: ul. Tarnogajska 11, 50-512 Wrocław

Tags: , , , , , , ,

Zostaw Odpowiedź