Strona GłównaCeny złotaPierwsze oznaki rosnącego popytu na złoto w Indiach

Sektor złota w Indiach dręczony od lat wysokimi stawkami celnymi, nie poddaje się i po ciężkim drugim kwartale, w lipcu widać było wyraźne ożywienie. Import złota przez Indie, które zaliczają się jednego z największych konsumentów złota wzrósł o 65 procent.

Widać to także po premii jaką płaci się za złoto na hinduskim rynku. Aktualnie premia ponad cenę spot złota sięga 13 – 15 dolarów na jednej uncji. W porównaniu do zerowej premii jaka jeszcze pojawiała się na tym rynku w czerwcu.

Rosnące premie za złoto w relacji do ceny giełdowej złota jednoznacznie świadczą o tym, że hindusi bardziej odważnie rozpoczęli gromadzenie kruszcu przez zbliżającymi się światami Diwali i Festiwal Światła.

Ostatni kwartał roku to również okres świąt w innych kulturach, w których ma miejsce tradycja obdarowywania złotem w różnej postaci. Do tych świąt zalicza się przede wszystkim chiński Nowy Rok oraz w mniejszym stopniu Święta Bożego Narodzenia.

To z okazji największych świąt w ostatnim kwartale roku oraz w pierwszym kwartale roku następnego, na rynku złota pojawia się rzeczywisty popyt jubilerski i to po części on zapewniał cenie złota przez ostatnie 30 lat największe wzrostu w okresie od lipca do początku stycznia.

cykl-zakupow-religijnych-zlota

Nadziej na niższe cła w Indiach

W związku z ostatnio wybranym hinduskim premierem Narendra Modi, który dowodzi pro-wolnorynkową Bharatiya Janata Party, rynek złota żyje nadzieją, że Modi idąc odważnie w kierunku wolnego rynku zniesie wysokie cła na złoto. Jednak jak na razie nadzieje pozostają nie spełnione, bo Modi w swoim lipcowym projekcie budżetu nie zawarł obniżki cła na złoto.

Złoto narodową tradycją w Indiach

Hindusi wykorzystują złoto od 4 tys. lat. W starożytnej literaturze hinduskiej: Ramayana, Mahabharata złoto ściśle wiązano z religijnością i najwyższą szlachetnością. To przywiązanie do złotej tradycji wśród milionów hindusów funkcjonuje do dzisiaj.

Wśród 13 tys. ankietowanych hindusów w wieku 18-60 lat, aż 80 procent z nich twierdzi, że:

  • Złoto to inwestycja, a także element wystroju i upiększania życia
  • Złoto biżuteria zapewnia bezpieczeństwo finansowe
  • Złota biżuteria określa osobowość
  • Biżuterię nosi się dla siebie, a nie dla podkreślenia statusu
  • Złota biżuteria stanowi podkreślenie przynależności kulturowej
  • Złoto można przekazać w spadku dzieciom
  • Złoto to idealny prezent dla osoby, którą się kocha
  • Produkcja złotej biżuterii wymaga zaawansowanej sztuki rzemieślniczej

ankieta-czym-jest-zloto-w-Indiach

Podobny temat znajdziesz w:

Treść powyższej analizy jest tylko i wyłącznie wyrazem osobistych poglądów jej autora i nie stanowi rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, lub ich emitentów (Dz. U. z 2005 r. Nr 206, poz. 1715).

Piotr Kowalski

Tel: +48 71 300 13 80
Fax: +48 71 300 13 80
e-mail: office(m@łpa)goldco.pl zamiast (m@łpa) wpisz @
e-mail Piotr Kowalski: piotr.kowalski(m@łpa)goldco.pl zamiast (m@łpa) wpisz @
Goldco S.A.: ul. Rynek 7, 50-106 Wrocław
Goldco S.A. Biuro Obsługi Klienta: ul. Tarnogajska 11, 50-512 Wrocław

Tags:

Zostaw Odpowiedź